aday

İşe alırken adaylarda aranan özellikler

Tüm iş arayanların aklında aynı soru vardır: “İşe alım sırasında aranılan özellikler nelerdir ve ben bu becerilere sahip olduğumu nasıl gösterebilirim?”

Pazardaki pozisyonların azalması buna mukabil iş arayanların artması sonucunda şirketlerin ve işe alım uzmanlarının özgeçmişlere boğulmuş olması şaşırtıcı değil. İşe alım uzmanları iş arama sitelerinde ilan verdiklerinde o kadar çok sayıda başvuru alıyorlar ki, o işe uygun adayları sıralamak zorlu bir iş haline gelebiliyor. Bu yüzden alternatif yöntemler kullanıyorlar. Adayları belirlerken LinkedIn ve diğer sosyal medya sitelerinin yoğunlukla kullanıldığını belirtmekte de fayda var.

  • Adayların başarılarını açık bir şekilde ifade etmeleri gerekiyor. LinkedIn profilleri, bireysel başarıların altını çizecek biçimde oluşturulmalı. Mesleki becerilerin belirtilmesi de önemli, ancak bu becerilerin sonucunda nelere ulaşıldığının anlatılması lazım. “XX … alanında deneyimli” gibi bir ifade yerine, “x yaparak y’ye ulaşıldı ve z sonucu elde edildi” şeklinde somut bir ifade kullanılması daha faydalı olacaktır.
  • Bireysel markanızı yaratın. Kim olduğunuzu, vaatlerinizi, amaçlarınızı belirtin. Kendi hikâyenize güvenin ve inanın. Bunu, LinkedIn profilinizde, Facebook’ta ve diğer mecralarda tutarlı olarak ifade edin. Haberiniz bile olmadan sosyal medya profillerine bakılarak değerlendirildiğiniz için bu mecralarda kendinizi nasıl ifade ettiğiniz büyük önem taşıyor.
  • Uygunluk! Uygunluk, şirketten şirkete değişebilen bir kavram. İşin gereklerinden ve bireylerin benzer şirketlerde, ürün/hizmetlerde, pazarda ve coğrafyada edindikleri deneyimlerden daha ötesi anlamına geliyor. Uygun olmak, adayın söz konusu şirketin ya da takımın parçası olarak çalışmaktan memnuniyet duyup duymayacağı, oradaki insanların adayla birlikte çalışmaktan memnun olup olmayacağı, eğer bu kişi işe alınırsa kalıcı olup olmayacağı gibi boyutları da içeriyor. İşverenler genelde buna mülakat sırasında gözlemleyerek karar veriyor.
  • Şirketler eskiye kıyasla pozisyonları doldurmak için artık daha uzun süre harcıyor. Çünkü kimi işe aldıkları konusunda çok daha seçiciler. Adayların ilgili beceriler ve deneyime sahip ve kurumsal kültüre uyum sağlayacak bireyler olduğundan emin olmak istiyorlar.

Beklentiler

  • İşyerinde kendilerinden beklenenden daha fazlasını yapmaya gönüllü olduklarını gösterebilen insanlar.
  • Bilmediği şeyler olduğunu kabul eden, bilgi ve deneyimini geliştirmek için istekli olan kişiler.
  • Önceki işinde neler yaptığını ve gelecek işinde bu bilgileri nasıl kullanabileceğini anlatabilen kişiler.
  • İşe alım uzmanlarının profesyonel hizmet veren kişiler olduğunu ve onlara saygı duyan adaylar. İşe alım uzmanları adaylarla birlikte ama şirketler adına çalışırlar.

Unutmayın, iş aramak bir iştir! Yeni pozisyon arayışı net bir mesaj ve tutarlı bir strateji ile başarıya ulaşabilir.